Over mij

Dona:

Ik ben moeder van twee volwassen kinderen. Ruim acht jaar woonde en werkte ik in Nepal. Met groot plezier gaf ik daarna 12 jaar les in de onder-, midden- en bovenbouw van een basisschool.

Ik ben betrokken, leef me makkelijk in en luister met aandacht. Ik heb hoop op herstel voor ieder mens. We kunnen onze geschiedenis niet veranderen, maar er wel anders naar gaan kijken en keuzes maken voor de toekomst. In ons gesprek is je hulpvraag het startpunt voor het onderzoeken van het hoe, het waarom, het waartoe. Je kwaliteiten, mechanismen, familieconstellaties en parallellen met vroeger worden met behulp van playmobil en symbolen duidelijk. Meestal blijkt dat aan een hulpvraag dieperliggende gevoelens vastzitten waar je je niet bewust van was, of die je niet associeerde met de vraag waar je voor kwam. We verkennen het stap voor stap.

Verder:

Ik houd van een goed gesprek bij de houtkachel, muziek maken, reizen, racefietsen, tennissen, dansen, schilderen, tekenen en schrijven.

Opleidingen en kwalificaties:

Ik ben afgestudeerd contextueel therapeut, contextueel leerlingbegeleider, lerares basisonderwijs en maatschappelijk werker. Voor de opleiding tot maatschappelijk werker heb ik onderzoek gedaan naar de overeenkomsten en verschillen in problematiek van (kinderen van) expatriates en vluchtelingen. Ik ben gecertificeerd Life Languages communicatiecoach en EFT-Basistrainer (Emotionally Focussed Couples Therapy). In december 2019 heb ik de opleiding tot Contextueel Leertherapeut afgerond.

Publicatie (2013):

‘Horen, zien en zwijgen.’ Een praktijkboek, geschreven in samenwerking met Wim van Mulligen en Pieter Jansen. Het gaat over de achtertaal: de taal achter de taal. Wat hoor je in de woorden die iemand gebruikt, in de intonatie en in de wijze van spreken? Wat lees je in de lichaamstaal en de gelaatsuitdrukking? Wat is de functie van het zwijgen, zowel van de ander als van jou? Wat kan de manier waarop iemand communiceert vertellen over dieperliggende moeiten en problemen en wat kan je rol en houding als hulpverlener zijn? In dit boek wordt het contextuele gedachtegoed op eenvoudige wijze uitgelegd en toegepast binnen schoolsituaties. Er worden praktische handvatten gegeven om de brug te slaan tussen leerling, ouders en leerkracht. Het boek is uitgegeven bij Uitgeverij Quirijn.